24. lokakuuta 2016

Workshop

Sheffield College
Tiistaina aloitimme workshopin. Aiheeksi annettiin "bicycle accessory" eli polkupyörän lisävaruste, jonka tarkoitus oli ratkaista jokin ongelma.

Mark Phillips Sheffieldin Hallam Universityltä (Design futures) oli edellisenä päivänä käynyt luennoimassa meille tuotteen suunnittelusta.

Meidän ryhmämme aiheeksi valikoitui "all-inclusive" eli kaikenkattava satulansuojus, jossa oli säilytyspussukka ja takavalot.
Ongelmat, jotka halusimme ratkaista olivat mukavuus, näkyvyys ja säilytystila.

Suojuksen kankaasta oli tarkoitus tulla kustomoitava, eli
Ryhmäni britit; Yasmin ja Rumesh.
jokainen voisi saada siihen haluamansa kuvan tai värin, joten meidän oli tarkoitus käydä printtaamassa pieni pala kangasta Caterinan piirroksen pohjalta, mutta tähän tarvittava skanneri oli valitettavasti rikki, joten päätimme Yasminin kanssa mennä vain käymään kirjastossa ja printata siellä näytteet parista kuviosta.

Skannasimme kuvia koulun kirjastossa.
Kun olimme palaamassa kirjastosta, tuli palohälytys ja kaikkien piti siirtyä ulos. Kyseessä oli kuitenkin väärä hälytys. Pian sen jälkeen saimmekin jo lähteä kotiin eli asunnolle.

Keskiviikkona kävimme retkellä Chatsworthissa, mutta torstaina workshop taas jatkui.

Ryhmämme idea hioutui sellaiseksi, että siinä olisi vettäpitävä satulan pehmuste, jossa olisi irrotettava ja lukittava säilytyspussukka kännykälle, avaimille tms., takavalot ja uusi ja mahtava uv-valo-innovaatio.

All-inclusive saddle-cover.

Prototyypin testausta.
Uv-valo osoittaisi pyöräilijän selkään, minne voisi uv-suihkeella suihkuttaa kuvioita, jotka
näkyisivät ainoastaan uv-valossa.
Olisimme varmaankin keksineet jotain parempaakin, mutta suunnitteluun ei oltu varattu kauheasti aikaa ja meidän piti torstain aikana saada suunnitelmamme valmiiksi esitettäväksi seuraavana päivänä.
Lisäksi aikaa verotti jälleen uusi luennoitsija, Paul Chamberlain, Sheffield Hallam Universityltä, joka myös tuli puhumaan tuotteen suunnittelusta.

Koulun jälkeen kävimme katsomassa Sheffieldin katedraalia, joka oli vain yhden raitiovaunupysäkin päässä majapaikastamme. Ostin sen myymälästä itselleni matkamuistoksi pelikortit, joissa oli kuvattu erilaisia jalokiviä ja mineraaleja.

Illalla hioimme vielä ryhmäni kanssa facebookin messengerin välityksellä seuraavan päivän esitystämme.

Caterina, Yasmin, Rumesh ja minä esittelemässä tuotettamme.
Viimeinen kouluaamu valkeni kirkkaana ja kuulaana.
Menimme koululle, missä saimme hetken hioa vielä esitystämme. Esitys meni kohtalaisesti, vaikka unohdinkin englanninkielen täysin, kun piti puhua yleisölle. Huonomminkin olisi kuitenkin voinut mennä.

Esitysten jälkeen meille tarjottiin skonsseja ("sköyns") ja teetä englantilaisittain.

Andy näyttää, miten teetä juodaan.
Lännestä lähestyy säärintama.
Tämän jälkeen lähdimme raitiovaunulla Castle Squarelle, missä hajaannuimme kukin asioillemme ja valmistautumaan iltaa varten; söimme jäähyväisillallisen intialaisessa ravintolassa italialaisten kanssa. Muutama brittikin osallistui.

Tyytymättömyyttä herätti se, että italialaisten opettaja maksoi oppilaidensa ruoat, kun taas meidän piti jokaisen maksaa oma ruokamme.

Ryhmäni britti, Rumesh,
arveli että jos ruokapaikaksi olisi valittu vähän edullisempi ravintola, useampi brittikin olisi saattanut osallistua.
Nyt jäähyväisillallinen jäi vähän huonosti organisoiduksi.

Jäähyväisillallinen
Katedraali yöllä.
Seuraavana aamuna piti luovuttaa asunnot yhteentoista mennessä.
Kävelimme rautatieasemalle ja ajelimme junalla Manchesteriin.

Lentokentällä jouduimme miltei kaikki laukkutarkastukseen. Minulla syynä olivat läpivalaisussa epäilyttäviltä näyttäneet palasaippuat. Olin mahdollinen huumekuriiri. Toisilla oli joko unohtuneita nesteitä tai muuta epäilyttävää.

Lensimme Amsterdamin kautta Helsinkiin, mistä ajelimme taas Tampereella, mistä minä ja kaksi muuta tyttöä saimme Ikatan opettajalta, Jannelta kyydin kotiin, missä olin kuudelta aamulla.
Tuntui hassulta mennä siihen aikaan nukkumaan, mutta en ollut edes torkahtanut siinä välissä, joten oli pakko vähän uinahtaa.

Tuotteen suunnittelun luennot avarsivat mieltä ja matkaseura oli hyvää. Kaiken kaikkiaan matkasta jäi siis hyvä mieli.